logo bt

W ramach Projektu "ERAZMUS", 30 maja w Zespole Szkół w Konopiskach odbyło się szkolenie Rady Pedagogicznej pod kątem "Wypalenia Zawodowego". W szkoleniu wzięło udział 43 nauczycieli – specjalistów w różnych dziedzinach nauczania, na wszystkich poziomach edukacyjnych. Spotkanie poprowadziła pedagog szkolny mgr Iwona Nadzieja. Szkolenie zostało podzielone na dwie części. Pierwsza teoretyczno-informacyjna, przybliżyła skalę problemu wypalenia zawodowego wśród polskich nauczycieli. Nauczyciele zostali zapoznani z mechanizmami powstawania syndromu wypalenia. Stres w pracy nauczyciela jest zjawiskiem towarzyszącym każdego dnia. Rosnące wymagania, ogromna odpowiedzialność, problemy związane z reformą oświaty, powodują, że nauczyciele narażeni są na liczne stresy.


Bardzo trudno określić, kiedy zaczyna się syndrom wypalenia. Często zaczyna się niezauważalnie, potrafi jednak bardzo silnie zaatakować. Wypalenie jest rezultatem długotrwałego, permanentnego stresu, okupionego bardzo intensywną pracą, bez możliwości wypoczynku. Nauczyciele poznali mechanizmy, objawy psychiczne i somatyczne towarzyszące uporczywemu zmęczeniu. Pedagodzy przyswoili genezę pierwszych badań prowadzonych nad wypaleniem w grupie zawodów człowiek-człowiek. Opisywane i przedstawiane podczas szkolenia zjawisko, to problem trapiący coraz większą liczbę osób zajmujących się zawodowo niesieniem pomocy innym ludziom, mającym z nimi kontakt emocjonalny. Syndrom wypalenia jako pierwszy w literaturze fachowej opisał i zdiagnozował H. J. Freudenberg. W swoich badaniach określił stan wypalenia jako symptom pewnych zachowań, często charakteryzujących się drażliwością i chronicznym zmęczeniem, podatnością na zachorowania oraz apatią i zniechęceniem. Nauczyciele zapoznali się z wynikami badań, które ukazały jak ważna jest dbałość o zdrowie psychiczne i kondycję fizyczną. W pierwszej części szkolenia nauczyciele zostali zdiagnozowani pod kątem ryzyka wypalenia zawodowego. Wyniki pokazały, że nasi pedagodzy prezentują optymistyczne rezultaty jeśli chodzi o zagrożenie wypaleniem. Nauczyciele mają zapał do pracy, są zdystansowani do siebie, potrafią zachować pogodę ducha, mimo trudnej i odpowiedzialnej pracy. Nie oznacza to jednak, że troska o zdrowie nauczycieli nie powinna być wpisana jako standard polskiej opieki zdrowotnej. Jest to istotne ze względu na pracę z tak delikatną materią jaką jest młody człowiek. Podczas zajęć nauczyciele pracowali także metodami aktywnymi, dzięki tej formie wypracowali wiele ciekawych wniosków i propozycji ewaluacji swojej pracy. Praca w grupach dała też możliwość lepszego samopoznania. Przyjazna i serdeczna atmosfera dała początek warsztatom integracyjnym. Nauczyciele zastanawiali się co może na co dzień usprawnić ich pracę. Opracowali też ciekawe narzędzia do pracy wychowawczej z dziećmi i młodzieżą, które mogą być skuteczne w sytuacjach konfliktowych. Pedagodzy pracowali nad nazywaniem emocji i świadomie oceniali ich wpływ na zdrowie i samopoczucie. Druga, aktywna część szkolenia okazała się bardzo efektywna i twórcza . Ważną częścią spotkania była też forma radzenia sobie ze stresem i dbałością o zdrowie. Nauczyciele poznali metody i techniki oswajania stresu. Brali udział w zajęciach relaksacyjnych, muzykoterapii , skutecznie stosowali metody właściwego oddychania i wizualizacji. Ponadto w trakcie warsztatów poznawali swoje mocne i słabe strony, zastanawiali się jak codzienny relaks wpływa na ich kondycję fizyczną.
Nauczyciele uznali, że takie formy doskonalenia są bardzo potrzebne. Urozmaicone techniki pracy pozwoliły na dokładne zgłębienie problemu wypalenia zawodowego. Nauczyciele bardzo chętnie podjęli aktywną pracę podczas szkolenia. Z dużym zaangażowaniem odnieśli się do metod samodoskonalenia. Ankieta ewaluacyjna przeprowadzona wśród nauczycieli bardzo wysoko oceniła stopień przygotowania materiałów szkoleniowych. Pedagodzy uznali, że opisywana tematyka i zagadnienia poruszane na spotkaniu są im bliskie i oczekują wsparcia w sferze emocjonalnej.
Wnioskiem do dalszych działań było stworzenie pakietu tematyki spotkań w obszarze wypalenia zawodowego, które pozwoli stworzyć grupę wzajemnego wsparcia w trosce o zdrowie nauczyciela możliwie najbardziej efektywnej pracy z uczniem.

Pedagog szkolny mgr Iwona Nadzieja