Aktualności Szkoły Podstawowej w Konopiskach

STRES W CZASIE EPIDEMII KORONAWIRUSA I JEGO WPŁYW NA ŻYCIE LUDZI, WAŻNE TELEFONY

Stres w czasie epidemii koronawirusa i jego wpływ na życie ludzi

Epidemia COVID-19 jest dla nas ogromnym zaskoczeniem i nową sytuacją. Zmiany, do których musieliśmy się przyzwyczaić z dnia na dzień, takie jak: izolacja, ograniczenie aktywności, poczucie zagrożenia, stagnacja, zaburzenie normalnego rytmu dnia, obawy o przyszłość stanowią dla nas źródło wielu negatywnych emocji i dostarczają nam dużej porcji stresu. Co zatem zrobić, aby w tej trudnej rzeczywistości zachować równowagę i komfort psychiczny? Zalecenia Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) oraz brytyjskiej NHS (National Health Service) podają kilka sposobów na temat ochrony zdrowia psychicznego w czasie pandemii.
1. Ogranicz korzystanie z mediów i trzymaj się faktów.
Warto jest korzystać z wiarygodnych źródeł informacji związanych z
epidemią. Polecane i sprawdzane strony to:
 rządu: https://www.gov.pl/web/koronawirus//www.gov.pl/web/koronawirus,
 Ministerstwa Zdrowia: https://www.gov.pl/web/zdrowie/
 Państwowej Inspekcji Sanitarnej: https://gis.gov.pl/kategoria/aktualnosci/.

 2. Pozostań w kontakcie z innymi ludźmi. Oczywiście wszyscy wiemy o izolacji i nie mam tutaj na myśli kontaktów osobistych. Dzięki rozmowom z innymi ludźmi np. poprzez telefon czy różne komunikatory internetowe możemy uzyskać wsparcie i pozytywną energię od bliskich nam osób.

3. Pomagaj innym. Eksperci twierdzą, że pomaganie innym ludziom przynosi ogromne korzyści o charakterze psychologicznym, dla osoby która pomaga. Nasze możliwości są ograniczone, ale jak wcześniej wspomniałam (zwykła rozmowa telefoniczna pełni dziś nieocenioną rolę).

4. Przygotuj plan działania. Ustalony rytm dnia i harmonogram, pozwala nam zachować porządek, który zapewnia nam samodyscyplinę i komfort psychiczny.

5. Zadbaj o swoje ciało. W miarę możliwości, przebywaj na świeżym powietrzu, bądź aktywny, zdrowo się odżywiaj- to zapewni higienę i podniesie odporność Twojego organizmu.

6. W miarę możliwości rób to, co lubisz. Wykorzystaj ten czas na robienie rzeczy, na które wcześniej nie miałeś czasu.

7. Dobrze się wysypiaj. Odpowiednia ilość snu chroni nasz organizm przed infekcjami i wspomaga pracę układu nerwowego.

Ważne telefony:
- TelefonPogadania.pl - to kontakt, który proponuje wsparcie, życzliwą rozmowę dla osób potrzebujących kontaktu (800 012 005)
-  Antydepresyjny Telefon Forum Przeciw Depresji (22 594 91 00),
czynny w każdą środę-czwartek od 17.00 do 19.00; koszt połączenia jak numer stacjonarny wg taryfy Twojego operatora telefonicznego
-  Bezpłatny Telefon Zaufania dla Dzieci i Młodzieży (116 111),
czynny codziennie od 12.00 do 02.00
-  Itaka- Antydepresyjny telefon zaufania (22 484 88 01), czynny w poniedziałki i czwartki od 17.00 do 20.00
-  Telefoniczna Pierwsza Pomoc Psychologiczna (22 425 98 48)
-  Całodobowa Bezpłatna Infolinia dla Dzieci, Młodzieży, Rodziców i Nauczycieli (800 080 222), czynne całodobowo

Wolontaryjne inicjatywy młodzieżowe:
- stress-OUT (w ramach projektu Zwolnieni z Teorii)

Pedagog szkolny

ulotka